top of page

Proje ve Yatırım Danışmanlığı

Kalkınma Ajansları

 

Bölgesel ekonomik kalkınma ve sosyal gelişme alanında yaşanan yapısal dönüşümün ve sürdürülebilir kalkınmanın en önemli kurumları arasında yer alacak olan "kalkınma ajansları" Kalkınma Bakanlığı koordinasyonunda kurulmaya ve faaliyete geçmeye başlamıştır. Kalkınma ajansları;

Bölgesel gelişme uygulamalarımız ile bölge planlarımızın etkinliğinin ve başarısının yükseltilmesini; bölgelerin ülkemizin genel büyümesine, gelişmesine, refahına ve istikrarına katkısının artırılmasını; sosyal uyum ve adaletin güçlendirilmesini ve değişen küresel rekabet şartlarına adaptasyonun hızlandırılmasını sağlayacak,

Yüksek nitelikli personeli, esnek kaynak ve istihdam yapısı ile kurum, kuruluş ve şahıslara sağladığı idari, mali, teknik desteklerle başta girişimciler olmak üzere bütün yerel aktörlerin kalkınma çabalarına katılımını teşvik edecek,

Sağlayacağı proje ve faaliyet desteklerinde kişi, kurum ve kuruluşların eş finansmana dayalı ortak proje üretme ve yönetme kültürü ve yeteneğini geliştirecek; sahiplenme ve işbirliği duygusunu güçlendirecek; bölgenin girişimcilik potansiyelini harekete geçirecek ve sürekli olarak yükseltecek,

Yerel potansiyeli, dinamikleri, özgünlükleri, kaynak ve imkanları ortaya çıkararak harekete geçirecek ve ulusal, uluslararası pazarlarda ekonomik, sosyal, kültürel birer değer haline dönüştürecek;

Sonuç olarak, hem ulusal, hem de bölgesel-yerel düzeyde başta istihdam ve gelir olmak üzere ekonomik ve sosyal göstergelerin iyileştirilmesine, bölgeler arası ve bölge içi gelişmişlik farklarının azaltılmasına ve dolayısıyla ülkenin genel refahının artırılması ve istikrarının pekiştirilmesine olumlu katkılar sağlayacaktır.

Kobilerin rekabet güçlerini artırmak için belirli bölümü hibe desteği olan kaynaklar düzey bölgelerine göre ayrılmış 26 kalkınma ajansınca onaylanan projelere kullandırılmaktadır. http://www.oka.org.tr/

 

 

KOSGEB KOBİGEL KOBİ Gelişim Destek Programı

 

Programın Amacı ve Gerekçesi

 

Ülkenin ulusal ve uluslararası hedefleri doğrultusunda, küçük ve orta ölçekli işletmelerin, ekonomideki paylarının ve etkinliklerinin arttırılması,

KOBİ’lerin rekabet güçlerinin ve sağladıkları katma değerin yükseltilmesi, amacıyla hazırlayacakları projelerin desteklenmesidir.

 

Destek Unsurları

Destek unsurları, Proje Teklif Çağrısı özelinde konunun özelliği dikkate alınarak değişiklik arz edecektir.

Proje Süresi

En az 6

En Fazla 36 Ay

(+6) Ay

Destek Üst Limiti

Geri Ödemesiz Destek - En fazla 300.000 TL

Geri Ödemeli Destek - En fazla 700.000 TL

Proje Destek Oranı

1. ve 2. Bölgelerde en fazla %60

3., 4., 5. ve 6. Bölgelerde  en fazla %80

 

Desteklenecek Proje Giderleri

Program kapsamında desteklenecek proje giderleri Proje Teklif Çağrısında belirlenir ve belirlenen esaslar dahilinde desteklenecek proje giderlerine Kurul karar verir. Ancak; gayrimenkul alım, bina inşaat, tefrişat, taşıt aracı alım ve kiralama, proje ile ilişkilendirilmemiş personel giderleri ve diğer maliyetler ile vergi, resim ve harçlar, sosyal güvenlik primleri desteklenmez.

Personel giderleri, net ücret (asgari geçim indirimi, ikramiye, prim vb. ek ödemeler hariç) üzerinden desteklenir.

Proje kapsamında desteklenmesi uygun görülen gider grupları toplamı ile destek türleri, Proje Teklif Çağrısında belirlenen üst limit, oran ve varsa gider kısıtlarını geçmeyecek şekilde Kurul tarafından belirlenir.

1, 2, 3 ,4, 5 ve 6. Bölgeler hakkında bilgi almak için tıklayınız. (19/06/2012 tarihli ve 28328 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkındaki Bakanlar Kurulu Kararı)

 

Yatırım Teşvik Belgesi

 

Not: Yatırım Teşvik Belgesi ile ilgili değişen mevzuatlara yönelik güncel bilgi için firmamızla iletişime geçebilir veya Ticaret Bakanlığının yandaki logosuna tıklayarak ilgili linke ulaşabilirsiniz...

 

Birçok yatırımcının çok işine yarayan ve yeni (2012) teşviklerle daha çok yarayacak yatırım teşvik belgesi ile yatırımcının gelir ve kurumlar vergilerinden, ödenecek SGK primlerinden, arsa tahsisinden, KDV istisnasından, kullanılacak olan kredi faizinin bir kısmından, yatırım harcamalarının belirli miktar ve oranlarda indirim yapılarak devlete yapılacak zorunlu ödemelerin yapılmamasından ibarettir. Yani yatırım yapmak için teşvik belgesi aldıysanız. Kendi öz kaynaklarınızla ya da kendi kredibilitenizle kredi kullanarak yatırım yapacaksınız, yatırım da öncelikli illerin indirim ve destek oranlarına göre desteklerden yararlanabileceksiniz.

*Yatırımlara KDV istisnası, gümrük vergisi istisnası, vergi indirimi, faiz desteği, yatırım yeri tahsisi desteği, KDV iadesi desteği sağlanacak. Yeni sistemle sanayinin yapısal dönüşümüne katkı sağlayacak stratejik yatırımlar (Tedariki yüzde 50'den fazlası ithalata dayalı ürünlerin yer aldığı sektörler) desteklenecek. Demir-çelik, makina ve kimya sektörleri bu kapsamda yer alıyor. Yatırım yapılacak yere yatırımcı karar verecek. Stratejik yatırımlar aynı koşullarla desteklenecek.

STRATEJİK YATIRIMA DESTEK

Yeni sistemle birlikte özellikle stratejik yatırımlara destek verilecek. Burada temel olarak vergi, faiz, prim ve yer tahsisi desteği sağlanacak. Stratejik yatırımlara verilecek destekler şöyle: Yatırım malı ithalat malı makine teçhizat için gümrük vergisi muafiyeti, KDV istisnası. 7 yıl süreyle sigorta primi desteği. Yatırımın yüzde 50'si kadar vergi indirimi alınacak. Yatırım kredileri için 50 milyon liraya ulaşan faiz desteği. Yatırım yeri tahsisi. Asgari 500 milyon tutarındaki yatırımlar için bina ve inşaatta KDV istisnası. KDV iadesi desteğiyle finansman yükü azaltılacak.

STRATEJİK YATIRIM EN AZ 50 MİLYON LİRA

Stratejik yatırımlarda, yatırım tutarının 50 milyon lirayı aşması gerekiyor. Ayrıca yüzde 40 KDV üretecek bir yatırım olması gerekiyor.

STRATEJİK YATIRIMA HER İLDE DESTEK

Stratejik hangi ilde yapılırsa yapılsın aynı destek verilecek. Yeni sistemde eğitim yatırımları da desteklenecek. Belirli büyüklükteki otomotiv, uzay, rüzgâr sanayi yatırımları desteklenecek. Demiryolu, madencilik, turizm yatırımları yine 5. bölge desteği alacak.

TÜRKİYE İL BAZLI 6 BÖLGEYE AYRILDI

Yeni sistemle bölgesel teşvik sisteminin etkinliği artacak. Bölgesel harita yeniden ele alındı. İller sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyine göre 51 il 6 bölgeye (daha önce 4 bölgeydi) sınıflandırıldı. Yeni uygulamada bölgesel sistem yerine il bazlı bölgesel teşvik sistemine geçildi.

EN BÜYÜK DESTEK 6. BÖLGEYE

Yeni sistemde az gelişmiş illere (6. bölge) yapılacak yatırımlar daha avantajlı şekilde desteklenecek. Bu illerdeki yatırımı yapacakların sigorta primi ödemeleri 10 yıl süreyle devlet tarafından karşılanacak. 6. bölgede yatırım yapacak firmalar yatırımın yüzde 50'sine, OSB içinse yüzde 55'ine tutar kadar vergi ödeme yükümlülüğünden muaf tutulacaklar. Faiz desteği tavanları da yükseltilecek.6. bölgede 31 Aralık 2013'e kadar başlanacak yatırımlarda sigorta primi desteği 10 yıl uygulanacak. Bu tarihten sonra ise 7 yıl uygulanacak. Yatırımcı vergi indirimi desteğini yatırım döneminde elde ettiği kazançlara da uygulayabilecek.

6. BÖLGEDE İŞVERENİN YÜKLERİNİ DEVLET ÜSTLENECEK

Azami faiz destek tutarları 500-900 TL'ye kadar yükseldi. 6. bölgedeki yatırımlarla sağlanan istihdam için asgari ücret üzerinden hesaplanacak gelir vergisi stopajı 10 yıl boyunca terkin edilecek. 6. bölgede yatırım yapan SSK işveren payı, SSK işçi payı, gelir vergisi stopajından kurtuluyor. Artıları devlet üstleniyor, işverene sadece net asgari ücret kalıyor. Asgari ücretlinin maliyeti 600 dolardan 350 dolara düşecek. İşte en fazla teşvik verilecek olan en az gelişmiş 6. bölge kapsamındaki iller: Ağrı, Ardahan Batman, Bingöl, Bitlis, Diyarbakır, Hakkari, Iğdır, Kars, Mardin, Muş, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak, Van

"6. BÖLGEDE İŞVERENE NET OLARAK SADECE ASGARİ ÜCRET KALIYOR"

"6. bölgede yatırım yapan, SSK işveren payından kurtuluyor, SSK işçi payından kurtuluyor ve Gelir Vergisi Stopajından kurtuluyor.

Yeni teşvik paketi 2013 sonuna kadar geçerli olacak.

1, 2, 3, 4, 5 ve 6. bölgelerde yatırım yapanlara, kazançları yatırıma katkı oranının belirli yüzdesine ulaşana kadar vergi indirimi uygulanacak.

1. Bölge: 31 Aralık 2013 sonuna kadar başlanılan yatırımlar için kazanç/yatırıma katkı oranı yüzde 15'e, 1 Ocak 2014'ten sonra başlanacak yatırımlar için yüzde 10'a ulaşana kadar indirim uygulanacak. Büyük ölçekli yatırımlar için bu oran, 2013 sonuna kadar yüzde 25, 2014 başından itibaren yüzde 20 olacak.

2. Bölge: 31 Aralık 2013 sonuna kadar başlanılan yatırımlar için kazanç/yatırıma katkı oranı yüzde 20'ye, 1 Ocak 2014'ten sonra başlanacak yatırımlar için yüzde 15'e ulaşana kadar indirim uygulanacak. Büyük ölçekli yatırımlar için bu oran, 2013 sonuna kadar yüzde 30, 2014 başından itibaren yüzde 25 olacak.

3. Bölge: 31 Aralık 2013 sonuna kadar başlanılan yatırımlar için kazanç/yatırıma katkı oranı yüzde 25'e, 1 Ocak 2014'ten sonra başlanacak yatırımlar için yüzde 20'e ulaşana kadar indirim uygulanacak. Büyük ölçekli yatırımlar için bu oran, 2013 sonuna kadar yüzde 35, 2014 başından itibaren yüzde 30 olacak.

4. Bölge: 31 Aralık 2013 sonuna kadar başlanılan yatırımlar için kazanç/yatırıma katkı oranı yüzde 30'a, 1 Ocak 2014'ten sonra başlanacak yatırımlar için yüzde 25'e ulaşana kadar indirim uygulanacak. Büyük ölçekli yatırımlar için bu oran, 2013 sonuna kadar yüzde 40, 2014 başından itibaren yüzde 35 olacak.

5. Bölge: 31 Aralık 2013 sonuna kadar başlanılan yatırımlar için kazanç/yatırıma katkı oranı yüzde 40'a, 1 Ocak 2014'ten sonra başlanacak yatırımlar için yüzde 30'a ulaşana kadar indirim uygulanacak. Büyük ölçekli yatırımlar için bu oran, 2013 sonuna kadar yüzde 50, 2014 başından itibaren yüzde 40 olacak.

6. Bölge: 31 Aralık 2013 sonuna kadar başlanılan yatırımlar için kazanç/yatırıma katkı oranı yüzde 50'ye, 1 Ocak 2014'ten sonra başlanacak yatırımlar için yüzde 35'e ulaşana kadar indirim uygulanacak. Büyük ölçekli yatırımlar için bu oran, 2013 sonuna kadar yüzde 60, 2014 başından itibaren yüzde 45 olacak.

1 - 28/7/2009 tarihli ve 27302 sayılı Resmî Gazetede yayımlanmış olan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar'ın Uygulanmasına İlişkin 2009/1 sayılı Tebliğ'in 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

SİGORTA PRİMİ İŞVEREN HİSSESİ DESTEĞİ

20 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel uygulama kapsamında desteklenen yatırımlardan, tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesinde kayıtlı istihdamı aşmamak kaydıyla;

a) Komple yeni yatırımlarda, teşvik belgesi kapsamında gerçekleşen yatırımla sağlanan,

b) Diğer yatırım cinslerinde yatırımın tamamlanmasını müteakip, yatırıma başlama tarihinden önceki son altı aylık dönemde (mevsimsellik özellik taşıyan yatırımlarda bir önceki yıla ait mevsimsel istihdam ortalamaları dikkate alınır) Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne verilen aylık prim ve hizmet belgesinde bildirilen ortalama işçi sayısına ilave edilen

istihdam için ödenmesi gereken sigorta primi işveren hissesinin asgari ücrete tekabül eden kısmı aşağıda belirtilen sürelerde Hazinece karşılanır.

Bölgeler 31.12.2010 tarihine kadar başlanılan yatırımlar 31.12.2010 tarihinden sonra başlanılan yatırımlar

I 2 yıl -

II 3 yıl -

III 5 yıl 3 yıl

IV 7 yıl 5 yıl

(2) Komple yeni yatırım cinsi dışında düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında sigorta primi işveren hissesi desteği mevcut istihdam sayısının üzerindeki ilave istihdam için uygulanır. Aylık prim ve hizmet belgesinde kayıtlı işçi sayısının mevcut istihdamın altında olması halinde ilgili ay için prim desteği uygulanamaz.

(3) 5084 sayılı Kanun kapsamı desteklerden yararlanmakta olan işletmeler için mükerrer olarak bu Karar kapsamında sigorta primi işveren hissesi desteği uygulanmaz. Sosyal Güvenlik Kurumu, 5084 sayılı Kanunun uygulandığı illerdeki taleplerle ilgili olarak ilgili işyerine yönelik 5084 sayılı kanun kapsamında destekten yararlanılmadığını tespit etmekle yükümlüdür.

(4) İşveren hissesine ait primlerin karşılanabilmesi için işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili olarak 5510 sayılı Kanun uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerini yasal süresi içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna vermesi ve sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin sigortalı hissesine isabet eden tutarın Hazinece karşılanmayan işveren hissesine ait tutarı ödemiş olması şarttır. İşveren tarafından ödenmesi gereken primlerin geç ödenmesi halinde, Hazineden Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı işverenden tahsil edilir.

(5) Sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasına, 12 nci maddede yer alan işletmeye geçiş tarihinin Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirilmesini takip eden aydan itibaren başlanır. Uygulamanın ilk başladığı ay esas alınarak teşvik belgesi nde belirtilen süre kadar yararlandırıldıktan sonra uygulamaya son verilir.

(6) Sigorta primi işveren hissesi desteğinin uygulanması ile ilgili işlemler Sosyal Güvenlik Kurumunca ilgili mevzuatı çerçevesinde yürütülür.

(7) Müsteşarlıkça, tamamlama vizesi yapılan ve sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanabilecek teşvik belgesi sahibi işletmelere ilişkin olarak firma adı, teşvik belgesi tarih ve sayısı, yatırım yeri ve adresi, SGK işyeri sicil numarası, yatırımın cinsi, mevcut istihdam, ilave istihdam, vergi dairesi, vergi numarası ve destekten yararlanma süresi ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü ile Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına bildirilir. Sosyal Güvenlik Kurumunca, listede yer alan yatırımcılar için;

a) Desteğin uygulanacağı aya ait prim ve hizmet belgesinde belirtilen sigortalıların tamamına ait sigorta primlerinin, sigortalı hissesine isabet eden tutarın Hazinece karşılanmayan işveren hissesine ait tutarın tamamının ödenmiş olması,

b) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca Türkiye genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para cezası borçlarının bulunmadığının veya tecil ve taksitlendirildiğinin ya da yapılandırıldığının ve yapılandırmanın bozulmadığının belirlenmiş olması,

c) 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi uyarınca Maliye Bakanlığı tahsilat dairelerine müracaat tarihinden önceki 15 gün içinde vadesi geçmiş borcunun olmadığının Sosyal Güvenlik Kurumunca tespit edilmiş olması, dairelerine müracaat tarihinden önceki 15 gün içinde vadesi geçmiş borcunun olmadığının Sosyal Güvenlik Kurumunca tespit edilmiş olması,

d) Sigorta primi işveren hissesi desteğinin sadece teşvik belgesi kapsamı yatırımda istihdam edilen ilave işçi için ve teşvik belgesinde belirtilen sürelerde uygulanması gerekmektedir.

(8) Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından sigorta primi işveren hissesi desteğinin uygulanmasını müteakip Müsteşarlıktan toplu aktarım talebinde bulunulur. Talepler, yabancı sermayeli yatırımlar için Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne, diğer yatırımlar için Teşvik ve Uygulama Genel Müdürlüğüne iletilir. Müsteşarlık gerekli görülen durumlarda ödemelere ilişkin olarak Sosyal Güvenlik Kurumundan Ek-9'da yer alan formatta firma bazında bilgi talep edebilir. Ödemeye esas istihdam sayısının ve Müsteşarlıktan aktarımı talep edilen tutarın doğruluğundan Sosyal Güvenlik Kurumu sorumludur.

(9) Sigorta primi işveren hissesi desteğinin uygulanacağı teşvik belgesi kapsamı yatırıma ait tesiste, işverenin sosyal güvenlik işyeri numarası altında ilgili mevzuatta belirtilen aracılarca istihdam edilen işçi sayısı da dikkate alınabilir."

2 - Aynı Tebliğin 34 üncü maddesinin 8 inci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"(8) Uçak, helikopter ve vinç hizmetlerine yönelik yatırımların tamamlama vizesi işlemleri, ek-7'de yer alan bilgi ve belgeler ile yeminli mali müşavirlerce düzenlenecek tamamlama ekspertiz raporlarına istinaden doğrudan teşvik belgesi ni düzenleyen mercice yapılır."

3 - Aynı Tebliğ'de yer alan "SİGORTA PRİMİ İŞVEREN HİSSESİ DESTEĞİNDEN YARARLANABİLECEK YATIRIMCILARA İLİŞKİN SGK'NA GÖNDERİLECEK FORM" başlıklı Ek-8 yürürlükten kaldırılmıştır.

4 - Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

5 - Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakan yürütür.

http://www.hazine.gov.tr/hazine_yonlendir.htm

Kırsal Kalkınma Projeleri

 

AB BİRLİĞİNDEN KIRSAL KALKINMAYA DESTEK

Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının ilgili kurulusu olan Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu (TKDK) tarafından yürütülen IPA Kırsal Kalkınma Bileşeni çerçevesinde IPARD Altıncı Teklif Çağrısı duyurulmuştur.

Avrupa Birliği Kırsal Kalkınma (IPARD) Fonları, aşağıda yer alan öncelik eksenlerine yönelik olarak kullandırılacaktır.

bottom of page